Zadanie 5. Zapoznanie z zasadami skutecznej komunikacji

Akcja – komunikacja, czyli na ratunek Psotnikowi to piąte już zadanie realizowane w ramach programu edukacyjnego Mega Misja. Zagadnienie polegało na zapoznaniu dzieci z zasadami skutecznej i grzecznej komunikacji.

Zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia, czym różni się wypowiedź oficjalna od nieoficjalnej oraz w jaki sposób możemy je rozpoznać. Priorytetem było dostosowanie stylu wypowiedzi do adresata wiadomości oraz sformułowanie i wyeksponowanie kluczowej informacji. Uczniowie pracując w grupach, zbudowali schemat wypowiedzi z uwzględnieniem wszystkich form komunikacji, w tym przykłady powitania, pozdrowienia i pożegnania. Udowodnili, że potrafią bezbłędnie dobierać formę komunikacji zarówno do sytuacji, jak i do odbiorcy. Wykonane ćwiczenia pozwoliły utrwalić dzieciom poznane formy komunikowania, które należy stosować, a których trzeba koniecznie unikać.

Naszym celem było zwrócenie uwagi słuchaczy na różnorodne sposoby komunikowania się z innymi osobami: bezpośrednio, przez telefon, SMS czy e-mail. Przeprowadzenie lekcji w formie zabawy umożliwiło dzieciom zapoznanie się z najważniejszymi zasadami, jakie powinny towarzyszyć dobrej komunikacji. Zajęcia stały się idealną okazją do przypomnienia zwrotów grzecznościowych, tak istotnych w tworzeniu wypowiedzi.

Uczniowie przekonali się, że formy komunikacji rządzą się różnymi zasadami, a im bardziej ich przestrzegamy, tym skuteczniej, szybciej i przyjemniej komunikujemy się z innymi ludźmi. Podstawową i najistotniejszą regułą w komunikacji jest szacunek do drugiej osoby.

Agnieszka Kozak

Emilia Sołtysiak

Karolina Szczepańska