Tworzenie dźwiękowego przewodnika

Pulpit komputera.jpg

     Twoja cyfrowa opowieść to kolejne zadanie zrealizowane w ramach programu edukacyjnego Mega Misja należące do obszaru kompetencji ,,Kreatywne korzystanie z mediów”.  Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, jak stworzyć swój autorski dźwiękowy przewodnik. Obiektem tworzonych nagrań były odgłosy, jakie nasi uczestnicy mieli okazję usłyszeć  w sali, w której odbywały się zajęcia.

     Na początek przystąpiliśmy do krótkiej gry Zgadnij, jaki to dźwięk, która wymagała od dzieci określenia, jakie to dźwięki możemy usłyszeć w miejscach, w których często przebywamy. Okazało się, że mnóstwo odgłosów dochodzi z ruchliwej i często przez nas uczęszczanej ulicy. Może to być silnik samochodu, odgłosy sygnału pędzącego wozu strażackiego czy trąbienie klaksonu auta. Dzieci zgodnie zauważyły, że również w domu otaczają nas dźwięki sprzętów, narzędzi kuchennych, absorbujący gwizdek czajnika, włączony mikser, czy tak prozaiczna czynność, jaką jest krojenie warzyw. Najaktywniejsi słuchacze podjęli się wyzwania, którym było naśladowanie poszczególnych dźwięków.

     Po wykonanym zadaniu wszyscy doszli do wspólnego wniosku, że niewątpliwie  dźwięki towarzyszą nam każdego dnia. Także w szkole, w której przecież spędzamy wiele czasu, możemy usłyszeć dźwięki dochodzące na przykład  z sali lekcyjnej (pisanie kredą na tablicy, otwieranie zeszytów, książek, szuranie krzesełek czy donośny dźwięk szkolnego dzwonka).

     Druga część zajęć to już samodzielne nagranie przez dzieci dźwięków dochodzących z ich otoczenia.  Wszyscy uczestnicy zostali poinstruowani, jak stworzyć doskonałe nagranie i na co należy zwrócić szczególną uwagę, a mianowicie bliska odległość, unikanie echa oraz zadbanie o to, by w pobliżu nie było żadnych dodatkowych szumów i niepożądanych odgłosów.

     Przeprowadzone zajęcia tylko utwierdziły nas w przekonaniu, że wszystkie dzieci bez wyjątku potrafią posługiwać się urządzeniami służącymi do nagrywania i odtwarzania dźwięku. Bez większych problemów utrwalone nagranie odtwarzali dowolną ilość razy, przewijali, a jeśli zaistniała taka konieczność zastopowali w dowolnym momencie. I tak kolejne już zajęcia możemy zaliczyć do wyjątkowo inspirujących i twórczych.

 

 

                                                                                                                   Agnieszka Kozak

                                                                                                                   Emilia Sołtysiak

                                                                                                                   Karolina Szczepańska