Informacje
W szkole pracuje logopeda.
Funkcję tę pełni mgr Edyta Szlendak.
Spośród przebadanych uczniów z klas O - III oraz czasem klas starszych, uczniowie zakwalifikowani na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach . Pozostali zaś uzyskują wskazówki do ćwiczeń domowych, utrwalających odpowiednią wymowę.
środa | 10:00-15:00 |
Kim jest logopeda?
To terapeuta zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Jakie są najczęściej spotykane wady wymowy?
Do najczęściej spotykanych wad wymowy należą:
1. Seplenienie:
* międzyzębowe
* boczne
* boczne miękkie
* deformacje głosek przedniojęzykowo-zębowych ( s, z ,c, dz )
* deformacje głosek przedniojęzykowo-dziąsłowych ( sz, ż, cz, dż )
* deformacje głosek palatalnych ( ś, ź, ć, dź )
2. Funkcjonalne nosowanie otwarte.
3. Funkcjonalne nosowanie zamknięte.
4. Wymowa bezdźwięczna.
5. Wadliwe realizacje głoski r.
Jeśli dziecko zastępuje głoskę inną głoską (substytucja głoski) mamy do czynienia z niezakończonym rozwojem mowy lub opóźnionym rozwojem mowy.
Zadaniem logopedy szkolnego jest:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Terapia zaburzeń mowy polega na :
* usprawnianiu narządów mowy (języka, warg, szczęki dolnej, podniebienia miękkiego, mięśni zwierających pierścień gardłowy),
* ćwiczeniach oddechowych,
* ćwiczeniach uwagi słuchowej i słuchu fonemowego (identyfikowanie i różnicowanie dźwięków mowy i innych),
* wywoływanie, utrwalanie i automatyzowanie prawidłowej wymowy.