Zadanie 7. Poznanie formy komunikatów medialnych w programach informacyjnych i rozrywkowych
Omówione przez nas siódme już zadanie otwiera trzeci obszar kompetencji zatytułowany ,,Język mediów”, który jest realizowany w ramach programu edukacyjnego Mega Misja. Na lekcji uczniowie poznali dwie podstawowe funkcje komunikatów medialnych – informacyjną i rozrywkową. Dzieci bardzo chętnie udzielały odpowiedzi na następujące pytania: Czy oglądają czasem telewizję?, Jakie są ich ulubione programy?, Jakie programy lubi ich rodzeństwo i rodzice? oraz Po co oglądamy telewizję?. Ostatnie pytanie było kluczowe i pozwoliło sformułować wniosek, iż telewizję oglądamy, nie tylko po to, aby dobrze się bawić (czyli da rozrywki), ale także, żeby się czegoś dowiedzieć (czyli dla zdobywania informacji oraz do nauki).
Najwięcej radości i zabawy dostarczyło dzieciom zaprezentowanie krótkiej scenki, pokazującej jeden typ programu telewizyjnego. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, pierwsza z nich przedstawiła program informacyjny ,,Wiadomości”, natomiast druga program rozrywkowy ,,Talent show”. Kolejnym zadaniem, z jakim zmagali się nasi uczestnicy i uczestniczki było określenie charakterystycznych cech dla każdego typu programu. Wspólnie ustaliliśmy, że program rozrywkowy dostarcza różnych emocji, np.: bawi lub wzrusza, zazwyczaj porusza lekkie tematy, całkowicie innymi cechami wyróżnia się natomiast program informacyjny, który dostarcza wiedzy o wydarzeniach, najczęściej przedstawione są w nim ważne informacje z kraju i ze świata.
Przeprowadzone zajęcia pozwoliły lepiej zrozumieć dzieciom , że obydwie funkcje mediów często przenikają się oraz wpływają na siebie wzajemnie i to dzięki temu możemy się czegoś nauczyć, jednocześnie dobrze się bawiąc.
Agnieszka Kozak
Emilia Sołtysiak
Janina Mazurkiewicz