Zadanie 4. Dziecko w Internecie, czyli o tym, jak w sieci widzą mnie inni

,,Dziecko w środowisku medialnym” to już drugi obszar kompetencji cyfrowych, medialnych i informacyjnych realizowany w ramach programu edukacyjnego Mega Misja. Pierwsze zadanie należące do realizacji tematu polegało na nabyciu przez uczniów umiejętności właściwego przedstawiania się i to nie tylko w internecie.

Najważniejszymi terminami poznanymi przez uczniów w trakcie zajęć były awatar oraz nick. Pierwszy z nich jest to obrazek reprezentujący danego uczestnika świata wirtualnego, który jest używany głównie na forach dyskusyjnych a także w grach komputerowych. Natomiast słowo nick pochodzi z języka angielskiego (nickname), czyli przezwisko, pseudonim, jest często używany w polskojęzycznych programach do określenia pseudonimu, loginu bądź identyfikatora. Awatary i nicki tworzymy, żeby się zaprezentować, ale także żeby zachować anonimowość w internecie.

Celem przeprowadzonych zajęć było uświadomienie dzieciom tego, co i w jaki sposób warto o sobie opowiedzieć w bezpośrednim lub wirtualnym kontakcie z drugą osobą. Dzieci z niewielką pomocą Pań dokonały podziału informacji, na te które można przekazać obcym, czyli swoje imię, hobby, zainteresowania oraz takie których nie udzielamy nieznajomym, np. informacje o nazwisku, adresie, majątku rodziców czy o swoich słabych stronach. Przedstawiając się nie mówimy o sobie źle. Z pewnością każdy z nas ma dobre strony oraz zainteresowania, które mogą przyciągnąć uwagę innych, dlatego warto o nich opowiadać i się nimi dzielić.

Uczniowie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że obcym nie udziela się ważnych informacji na swój temat. Dlatego zrealizowane zajęcia uświadomiły im dlaczego i po co stosuje się awatary oraz nicki. Każdy uczestnik samodzielnie stworzył nie tylko swój symbol, który mógłby posłużyć jako awatar, ale także świetnie poradził sobie z wybraniem odpowiedniego dla siebie nicku.

Agnieszka Kozak

Emilia Sołtysiak

Karolina Szczepańska