Zadanie 3. Ustalenie wiarygodności posiadanych źródeł informacji

Za nami kolejne już trzecie zadanie z Mega Misją Złapiemy Psotnika – prawda czy fałsz?, z którym uczniowie poradzili sobie doskonale. Dzieci na co dzień zdobywają wiele informacji o świecie, jednakże nie wszystkie źródła, z których czerpią wiadomości są wiarygodne. Przeprowadzone zajęcia pokazały, że nie wszystko, co przekazują media, musi być prawdą, ale prawdą jest też, że media mogą posłużyć do weryfikacji zdobytej wiedzy. Wspólnie ustaliliśmy, że źródła dzielą się na wiarygodne i niewiarygodne, co postanowiliśmy podczas lekcji udowodnić.

Julka i Kuba zostali postawieni przed prawdziwym dylematem, bowiem Encyklopedia Internetowa zaczęła mieszać informacje: ,,Jeż nosi jabłka na grzbiecie”, ,,Gąbka to zwierzę”, a ,,Mleko jest bardzo zdrowe”, na całe szczęście nie wszystkie hasła zostały pomieszane. Sprawcą całego zamieszania okazał się oczywiście Psotnik. Zadaniem dzieci było uporządkowanie podanych wiadomości, ale w pierwszej kolejności należało zebrać, jak najwięcej wiarygodnych źródeł informacji, aby poukładać hasła poprawnie. Możliwości było kilka rodzice, koledzy, nauczyciel, komputer, radio, gazeta, telewizor czy encyklopedia. W celu rozwikłania tej zagadki przeprowadziliśmy głosowanie i ku zaskoczeniu Pań prowadzących większość głosów zdobyło radio, jako najbardziej wiarygodne źródło informacji.

Uczestnicy w trakcie zajęć dowiedzieli się, że w mediach można odnaleźć informacje zarówno prawdziwe, jak i fałszywe, dlatego tak istotne jest z kim i w jaki sposób możemy porozmawiać o wiarygodności źródła. Warto zatem zdobyte informacje sprawdzić jeszcze w innym miejscu.

Agnieszka Kozak

Emilia Sołtysiak

Karolina Szczepańska