Nauka poruszania się w świecie informacji

materiały pomocnicze.jpg

Poznając i będąc aktywnym w świecie mediów możemy zaobserwować, iż te same treści pojawiają się w nich w bardzo różnych formach.

Czym różnią się między sobą?,  Jak powinny być przygotowane?, Czy ten sam przekaz, który usłyszymy w radiu sprawdzi się np. w telewizji? Przeprowadzone zajęcia stały się idealną okazją, aby uzyskać odpowiedzi na wszystkie postawione powyżej pytania.

Na wstępie uczniowie zostali zapoznani z  ilustracjami przedstawiającymi środki przekazu, tzn. kino, telewizja, radio, prasa, Internet, książka drukowana, e-book, audiobook oraz plakat. Zadanie rozpoczęliśmy od szczegółowego wyjaśnienia i streszczenia tego, co znajduje się na każdym z zaprezentowanych obrazków. Dokonaliśmy również ich krótkiej charakterystyki. Dzięki temu zebrani uczestnicy dowiedzieli się jednej bardzo istotnej rzeczy, że za pomocą omówionych środków przekazujemy różne informacje.

     Wykonane zadanie nie było jedynym zrealizowanym na lekcji. Otóż dzieci wysłuchały dwóch fragmentów nagrania transmisji z meczu piłki nożnej. W pierwszym przypadku zamieszczony fragment odsłuchali, jak transmisji radiowej, czyli bez obrazu. Drugą część mogli już zobaczyć i wyjaśnić, co dzieje się na ekranie. Po zrealizowaniu polecenia wniosek nasunął się następujący, różne media możemy odbierać różnymi zmysłami, zatem wykorzystujemy zarówno wzrok jak i słuch. Może jednak zdarzyć się również, iż te same treści są przedstawiane przez różne media.

     Na zakończenie zajęć uczniowie wysłuchali fragmentu baśni ,,Calineczka” Hansa Christiana Andersena i na jej podstawie stworzyli własny autorski rysunek. W formie graficznej doskonale zaprezentowali nie tylko  tytułową bohaterkę, ale także inne pojawiające się w tym utworze postacie. Z tak dokładnie wykonanych  rysunków powstała wyjątkowo interesująca historia obrazkowa.

      Reasumując nasi zainteresowani tematem  pierwszoklasiści dzięki przeprowadzonej lekcji dowiedzieli się, czym są media i jakie podstawowe różnice dostrzegamy między nimi. Za aktywny udział w zajęciach i z racji zbliżających się walentynek dzieci zostały nagrodzone serduszkami.

                                                                                                                   Agnieszka Kozak

                                                                                                                   Emilia Sołtysiak

                                                                                                                   Karolina Szczepańska