Mali odkrywcy

Mali Odkrywcy na zajęciach z Alternatywy poznawali zasady ekonomii i podstawy rynku finansowego: skąd się biorą pieniądze, jaką mają wartość, jak wyglądają pieniądze z różnych zakątków świata, jakie mają zabezpieczenia od falsyfikatów, jak zmienia się ich wartość, dlaczego nie możemy realizować każdej zachcianki lub warto oszczędzać. Czy każda promocja jest naprawdę promocją a może tylko chwytem marketingowym?
Rodzice, zapytani o działania edukacyjne dotyczące finansów, które realizują z dzieckiem, najczęściej wskazują, że zachęcają dzieci do odkładania do skarbonki. Tylko część przyznaje, że rozmawia z pociechą o finansach, oszczędzaniu i planowaniu zakupów. Wśród najpopularniejszych metod wskazywane jest również dopłacanie do odłożonych pieniędzy, by dziecko mogło kupić sobie wymarzoną rzecz. Okazuje się też, że część rodziców popełnia przynajmniej jeden z podstawowych błędów, myśląc, że edukuje swoją pociechę. Płaci dzieciom za prace w domu, za dobre oceny lub nie pozwala wydawać kieszonkowego na zachcianki. Wywiązywanie się z domowych obowiązków czy dobre oceny w szkole nie mogą być nagradzane pieniędzmi. Dziećmi powinny kierować motywacje wewnętrzne, a nie finansowe. Co stanie się, gdy rodzice przestaną płacić? Dorosłe dziecko nie będzie sprzątać po sobie? Straci chęć do nauki? Takie praktyki kształtują niewłaściwe postawy na przyszłość. Warto edukować w inny sposób. Pokazywać jak rozsądnie robić codzienne zakupy, jak reagować na promocje, w jaki sposób oceniać jakość kupowanych produktów.